Lever – såvidt

Da er jeg (ENDELIG) under bytte av stoffskiftemedisin. Jeg hadde god symptommessig respons på levaxin, men det hadde også kiloene… 13-14 kg på ett år, og ingen brems selv når stoffskiftet i følge lege, prøver og meg selv også var «velregulert». De første 5 fikk jeg før medisinering, resten har jeg fått etter. Å være «fin» stoffskiftemessig hjelper ikke når jeg følte meg vassen som en glassmanet og vekta kunne stå stille på en god dag, og på alle smådårlige dager gå opp… 

Selvfølgelig gjør det ikke saken bedre å lese forskning som sier at den sikreste måten for en stoffskiftesyk å ødelegge forbrenningen MER på er å slanke seg via kalorirestriksjon. Dette fordi slanking forstyrrer omdanningen av lagerhormonet T4 fra normal balanse mellom T3 og rT3 til en økning av rT3 på bekostning av T3 – og rT3 er «spareblusshormonet» mens T3 er «forbrenningshormonet». En stoffskiftepasient på levaxin er allerede i klemma fordi man tilfører T4 – som kroppen selv må velge å omdanne til T3 eller rT3. Og kroppen er ikke alltid like lur… (Det finnes studier som også sier at stoffskiftesyke på T4-basert medisin i større grad har «feil» forhold mellom rT3 og T3.)

Så jeg har spist det jeg har hatt lyst på når jeg har vært sulten og avventet time hos en privatpraktiserende med stoffskifte og mage-tarm som hovedinteresse.

Og derfra kom jeg med hakeslipp.

Og en eliminasjonstest for sannsynlig matintoleranse (det skjemaet hadde altfor mange utslag til at jeg likte det…!!!) Og konklusjonen var «lekk tarm grunnet inntak av en foreløpig ukjent matvare som jeg er intolerant mot.» Den matvaren graver større huller i tarmmembranen og da slipper også andre molekyler gjennom ut i blodbanen. I blodbanen trigger molekylene immunsystemet (mat har ikke noe der å gjøre) og skaper i sin tur nye intoleranser. En grunnleggende vond sirkel.

Og for intoleransetesten sin del var det dissee utslagene som var for høye og skal unngås
– Egg
– Gluten (alt mel, for å si det enkelt)
– Alt av melkeprodukter (det er her vi mistenker at synderen er)
– En stor del av fruktfatet (alle de vanlige med unntak av druer)
Ja, og så noen enkeltslengere som reker, ingefær, mandler, peanøtter grønne bønner, gulrøtter…

Teorien er at synderen nok ligger blant hverdagsmaten – og da er melk mer sannsynlig enn grønne bønner 😀 … I sær siden pappa også reagerte på melk og jeg til dels også har gjort det.

Og en kur mot candida fikk jeg også siden dette ofte er et følgeproblem av tarmproblemer generelt.

Vel. I praksis medfører det for candidaen sin del: («Ikke mat Candidaen!» 😛 )
– Ikke sukker (honning, malt o.l inklusive)
– Ikke gjær eller gjærede matvarer (vin, gjær, muggne oster, soyasaus… m.fl)
– Ikke eddik
– Ikke behandlet kjøtt/fisk (røkt, gravet, saltet, marinert)
– Ikke sopp
– Ikke mer enn 250g frisk frukt
– Ikke tørket frukt
– Ikke soyaolje
– Ikke pistasjenøtter

Så i dag har jeg spist stekt kyllinglår og 2 skiver bacon med mais + litt proteinpulver til frokost. 😆 Men i går gikk det greit med lunch av salat uten dressing (eddik!!) og en relativt vanlig middag uten saus. Og jeg føler meg bra så langt. Og jeg kan spise ris og potet og oljer og jordbær og blåbær og det meste av nøtter og frø … og kjøtt, fugl og fisk. Så det skal gå greit de månedene jeg må. Har en venninne som har gjennomgått det samme med VELDIG gode resultater og hun er nå frisk og vet at hennes rot-inntoleranse er melk.

OG jeg har fått begynne overgangen til en stoffskiftemedisin basert på tørket svineskjoldbruskkjertel. Den inneholder ALLE stoffene kjertelen min skulle ha produsert «sjæl» inklusive «ferdig» T3 (og T2 som man også mener påvirker hvor lett man legger på seg og tar av…). Så jeg har et lite håp om at alt dette skal gjøre meg bedre og samtidig dra med seg noe kg. Så får jeg vel tåle at proteinpulver-leverrensekuren smaker «mel i vann» og at probioticaen smaker potetmel i vann … og at «gjennoppbygge membranen i tarmen»-pulveret heller ikke akurat smaker rosevann. 😛

Iallfall kjenner jeg at jeg  gjør noe proaktivt nå – i stedet for å vente på å bli enda dårligere og så få symptomlindrende medisin.  Fortsettelse følger. Jeg kan bare si at dette nok blir tidenes mest rolige julebordssesong for min del – og Mannen er overlykkelig over å se fram til stand-by sjåfør… :-S

Ja, og mens jeg er så godt i gang med å brette ut helsa mi på nett… Så kan jeg ta med at årets høstdepresjon har glimret med sitt FRAVÆR. Depresjonen har nok OGSÅ hatt sin rot i et fallende stoffskifte/en kropp i mistrivsel. Jeg leser flere steder at man anbefaler å øke stoffskiftemedisinen litt mot vinteren og dersom kroppen såvidt har hunget med resten av året har nok vinteren og høsten vært tyngre. Men i år – Altså… ingenting… borte! (Og savnes ikke!)

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

27 Responses to Lever – såvidt

  1. rita says:

    Det ser ut som du er på rett vei. Så bra! Fortsatt god bedring 🙂

  2. Hurra!
    Jeg har lekk tarm sjøl, men med annen sykdomsutslag. Lekk tarm er noe dritt, og noe norske helsevesen slettes ikke kan nok om. Flott at du nå har fått en lege som kjenner til fenomenet og er villig til å hjelpe deg på rett vei.

    (og du, det finnes masse flott mel/bakeprodukt uten gluten altså 😉 https://www.allergimat.no/butikk/s/home.html )

    • smgj says:

      Joda, uten gluten… men uten egg, melk og sukker også? 😉
      Vel. Får ta den saken når jeg er ferdig med eliminasjonstesten og candidakuren… Da kan jeg forhåpentligvis spise noe mer. 😀

      Takk for linken! Den var grisefin.

  3. Jo, forresten. Du kan garantert spise stevia. Det påvirker ikke verken magen eller blodsukker.
    Stevia er en plante som er supersøt og kan brukes som søtning av mat, Lene i Fredrikstad er en støver på denne.

    • smgj says:

      Jo, mjau … har prøvd, men ble ikke fortrolig med smaken. Og sukkerfraværet er nok heldigvis bare en stund og ikke livsvarig da. 😉 (Selv om det sikkert hadde vært bedre å fortsatt spise mindre av det!)

  4. Anita K. says:

    Sverige! Der er utvalget bedre enn her i landet!
    Jesus! Tragisk at du må gå så inn i forskningsmaterien, men ingen blir bedre eksperter på sin sykdom enn pasienten.

    Hadde du Hashimotos?

    Forresten er jeg nå på utprøving av Levaxin pga at mine kroniske symptomer kan gå innunder gråsonelavt stoffkifte. Også de giktlingende smertene…
    Venter på utredning.

    Skal finlese innlegget ditt senere i kveld.
    Stooor klem fra taigabeltet litt lenger nord ved svenskegrensa. 🙂

    • smgj says:

      Jeg har hashimotos ja. Laboratoriet slutter å telle på 1300… :S

      Pass på å få testet ferritin, d-vitamin, selen og aller helst sink også ved mistanke om stoffskiftesykdom. Dette er mineraler som er essensielle i omdanningen av levaxin til noe kroppen din kan bruke… og D-vitamin regulerer immunforsvaret og er vitalt for å kontollere alle autoimmune sykdommer.

      Ellers anbefaler jeg sonjas stoffskifteforum for å få vite mer. Der inne finnes det uhorvelige mengder lenker til rapporter og viten om dette.

      Og… jeg bor på svenskegrensa med en mann som tidligere jobbet i semper (som produserer mesteparten av svensk glutenfritt) … 😀 Så jeg er ikke bekymret sånn. Og foreløpig er det bare midlertidig da.

  5. Britt Åse says:

    Du slette tid!!
    Det er ikke småtterier, dette, men heldigvis mange positive signaler.
    Lykke til med tilheling av tarm og T-er med alskens tall bak, det er jammen godt at du er så flink til å komme fram til noen som faktisk kan gi råd som hjelper – og at du har en referanse som kan gå god for opplegget 😀
    God-bedring-klem 😀

    • smgj says:

      Jeg føler meg bedre enn på årevis, jeg. Spesielt i humøret. Det er deilig å igjen glede seg over livet. Og til h… med mel og sukker. 😆 (Verre med vin… :-[ )

      Candida (gjær, sukker&vin) er heldigvis en midlertidig sak og det meste på intoleranselista også – sannsynligvis. Men innimellom alt på intoleranselista ligger nok synderen til uføret. Og den vil jeg måtte holde meg unna permanent.

  6. Berit says:

    Litt av en hestekur!
    Men matintoleranse kan være vanskelig å finne ut av, så det er sikkert fornuftig å ta det grundig. Både melke- og glutenintoleranse har visstnok skumle effekter, påstås det. Se bare her: http://www.utenglutenogmelk.info/
    Noe ekstremt etter min oppfatning, men de har noen greie oppskrifter. 🙂

    • smgj says:

      🙂

      Jeg kommer nok tilbake med «dommen». Uansett er det ikke noe stort offer dersom det gjør meg bedre.

      Siden jeg kan spise det meste av grønnsaker, kjøtt, fisk og fugl, samt ris og poteter så skal jeg da bli mett. Men det meste av godsakene må bort. Og det har jeg neppe vondt av. 😉

      Tar vare på linken, takker og bukker.

  7. lineoghagen says:

    Så bra at du kommer videre i utredinga!

  8. Linnemi says:

    Utrolig! Og hele kuren har kun positive bivirkninger. 🙂

    Hvordan er det med bruk av soya- og geitemelk? Vil de ha samme innvirkning på sykdommen som kumelk? Enn syrnede melkeprodukter?

    Hilsen hun med påtent lyslampe. 😉

    • smgj says:

      Ja, og så glemte jeg å si at soya regnes som en stoffskiftehemmer og bør dermed være kun på «festbordet» og ikke spille noen større rolle i hverdagskostholdet når man har lavt stoffskifte.

  9. Christine says:

    Dette er jo kjedelige greier, men du er ihvertfall på saken og kan tross alt spise endel godsaker! Håper det ordner seg for deg og du raskt finner ut hvem synderen er, slik at du kan få deg et glass vin igjen!
    Ha en fin helg!

  10. kirsitn says:

    Lykke til med detektivarbeidet!

  11. Elisa says:

    Bevare meg vel. Håpar du er på rett sti no og snart kjem i havn med helsa i behold!

  12. smgj says:

    Tusen takk for gode ønsker. Selvfølgelig måtte kurstart sammenfalle med ferie…. Det er ikke enkelt logistikkmessig og det har blitt en del vin («mat» til soppen), men ellers har det gått ganske greit …. OG JEG MERKER ENDRING (bedring???).
    Men jeg holder på å bli sabla lei av nøtter (= nødrasjonene når jeg ikke finner annen «spiselig» mat).

    Linnemi:
    Jeg skal forsøke geitemelk (feta) og mozzarella (bøffelost) separat for å se om det er forskjell når den tid kommer. Ellers vet jeg ikke. Venninna mi tåler ikke melk, men jeg tror jeg husker at hun tåler smør…???

  13. Anita K. says:

    Hallo! Godt å se at du er ditt gamle fandenivoldske jeg med humøret i orden! 😀
    Har gått inn og lest meg opp inne hos Sonjas stoffskifteforum.
    Herregud. 😦

    Men samtidig er det bra at alle symptomene mine settes inn i et slags logisk/ulogisk system.

    Jeg heier på kostomleggingen! Det er så mye jeg kunne ha skrevet, men vi kan ta det ved neste korsvei. Jeg har såvidt startet marsjen. Uten deg og en kjær kollega – også hun med Hashimotos, ville jeg fortsatt ha sovet med ansiktet i den brødskiva jeg kanskje bør revurdere på sikt…

    Som det står alle steder hvor jeg har støvsugd på nettet:
    – Hvorfor visste jeg ikke om dette før? 😦

    klem!
    Ta vare på deg selv så lenge! Så skal

  14. Anita K. says:

    ,,, vi så åssen det går etter hvert, skulle det stå. 😉

  15. Britt Åse says:

    Pakke med diverse rør er avsendt. Treig er jeg, men nå er det i alle fall gjort, og jeg glemte selvsagt Bois blonde. Typisk! Det får bli neste dekantomgang 🙂

    Håper alt er vel! *Klem*

    • smgj says:

      Tusen takk. Alt er vel (bortsett fra at diettregime har gått halveis til h… på ferie – men jeg får stramme inn når det er tilbake til havreskjorte og strielefse, eller hvadetvar… ;)).

      Ferien er iallfall over om en uke og jeg gleder meg til å åpne postkassen. 😀

  16. Tilbaketråkk: Adjø, Anton « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

